BabyBooo :)

Play with It. I'm busy :3



Tuesday 15 October 2013

Pengorbanan

 (1) Likes | Tumblr

Hello hi and assalamualaikum semua. Hehe. So alhamdullillah, I would like to say that right now I am currently at my hometown, Kota Bharu, Kelantan. Eventho I'll be here for only two days, I think I have an enough time to ran away from all those assignment. Okay wait, err not really actually. Saya masih balik bersama drawing. Haha. So taklari sangat lah kot. Tapi like seriously, saya sangat lah stress for a few weeks. Pergh. 

Seriously drawing tak bagi muka langsung. Semua drawing nak kena submit minggu yang sama. We are not a robot. Boleh gila sebab drawing. Tapi nak taknak kena siapkan jugak. Its all about the future. Susah susah sekarang, dengan izin Allah SWT, dah besar sikit nanti, senang sikit hidup. In sha Allah. Amiin. Eceh. 

"Dah besar sikit nanti", cakap macam sekarang belum cukup besar. Haha. Omg next year dah 20. Dah boleh cari bakal suami. Bukan boyfriend lagi dah. Tapi bakal suami. Setakat nak couple main main ni bazir masa gitu. Haha. Okay so peoples, saya nak cakap yang maybe saya akan bebel banyak sangat malam ni sebab nak lepas geram dah lama tak update blog dan banyak benda saya nak bebelkan. Hehe. Jadi yang semangat nak baca, teruskan usaha. Yang malas tu, boleh tutup sekarang. 

Before I proceed, nak jugak ucap selamat hari raya Aidil Adha or Selamat Hari Raya Korban or Selamat Hari Raya Lembu and so on lah. Haha. Selamat Hari Raya AidilAdha. And as we all know AidilAdha is so familiar with Korban. And its all about pengorbanan. So I think I want to share something sikit hari ni. Something yang maybe orang dah tahu. And maybe tak. 

Hari Raya Aidiladha or Hari Raya korban adalah untuk memperingati peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah. Nabi Ibrahim sanggup menyembelih anaknya sendiri demi mengikut perintah Allah SWT yang disampaikan melalui mimpinya. Tapi Allah SWT itu Maha Berkuasa. AllahuAkbar. Nabi Ibrahim menyembelih anaknya dengan mata yang tertutup. Tetapi apabila dia membuka matanya, alangkah terkejut nya Nabi Ibrahim apabila yang disembelihnya itu adalah seekor kibas. Bukanlah anaknya Ismail. Tapi Nabi Ibrahim bersyukur kerana Allah SWT memberi nya kekuatan sehingga Nabi Ibrahim dapat melaksanakan ibadat dari Allah SWT. 

Jadi tengoklah. Sampai macam tu sekali Nabi Ibrahim berkorban Sampai sembelih anak sendiri tu. Sebab perintah Allah. Kita bila lagi? Tak cakap orang lah. Aku pun sama. Malas nak cakap lebih tapi teringin nak berkorban tahun ni. Mungkin berkorban perasaan? Mungkin berkorban hati? Dan mungkin berkorban kehidupan yang boleh tahan menyeronokkan tapi tak menjanji kan apa apa dekat akhirat nanti. 

Susah. Bukannya senang nak berubah. Susah nak istiqamah tu. Pernah jugak cakap nak berubah. Tapi buruk tak buruk perangai boleh terpesong balik. Hangat hangat tahi ayam. Sebab bodoh. Sayang nak tinggal segala keseronokan. End up makan diri. Serabut. Mungkin dah sampai masa nak tinggalkan semua benda tu. Hidup dengan bahan orang. Kutuk orang tu kutuk orang ni. Sampai bila nak jadi macam tu. Teruknya saya rasa. 

Sekarang, dah rasa apa yang orang rasa. Saya kutuk kutuk orang, bahan bahan orang, end up sekarang, orang buat benda sama dekat saya. Karma mungkin. Entahlah. Jadi sempena hari raya korban tahun ni, nak jugak buat sesuatu yang baru Nak berubah. Nak korbankan keseronakan yang tak bagi apa apa tu. Dan pada waktu yang sama nak korban kan perasaan yang terabai, hati yang dihancurkan, dan hubungan yang sia sia. Jadi sesiapa yang berkaitan, maafkan salah silap. Halalkan semua benda. Terimakasih. 

Doakan saya tak lagi hangat hangat tahi ayam. Doakan saya kekal istiqamah. Doakan kejayaan saya juga. Next week final exam. Hehe. Dah itu je. Saya tak kisah kalau ada yang nak cakap saya ni kengkonon bajet alim tetiba ke amenda. Tapi ini blog saya jadi sukahati saya lah. Haha. 

Never Sacrifice Who You Are!

Fuuhhh. Jadi korang ape cerita? Berkorban apa semua? Mari ramai ramai berkorban. Seriously pengorbanan ni sangat susah. Which is korang kena betul betul ikhlas. Tapi berkorban untuk show off tu tak kena lah. Bamm! Kena atas muka sendiri. Okay pape jelah. Haha. Tapi seriously, sometimes, kalau kita nak bahagia kena berkorban. Mungkin awal awal pedih rasa dia. Tapi dengan izin Allah, bahagia dihujungnya. 

Yelah. Pelangi pun muncul lepas hujan. So logic lah andai kata bahagia tu muncul selepas keperitan. Pengorbanan ni perit. Tapi ingatlah, ada balasan untuk kita nanti. Allah is planning the best for all of us. Ingat tu. Percaya Allah SWT. Kita yang solat terumbang ambing lagi ni pun Dia masih bagi kita nikmat. Peluang untuk kita hidup. Tak percaya yang Allah SWT tu dah rancangkan yang terbaik untuk kita? Cannot lah cenggitu. Hatudiaaa. 

Eh eh. Sembang alim pulak saya. Karang kena bash ni. Haha. Takpalah. Dah biasa. Saya ni takda ah baik sangat. Lalai jugak. Jauh terpesong. Teringin nak berubah. Sangat teringin. Jom lah sama sama. Teman saya. Hehe. Boleh? Sekarang ni satu je saya mintak, maaf semua salah silap saya. Halalkan makan minum saya. Saya banyak sangat dosa. Tak sedar mati tu makin dekat. Haa mati tu makin dekat dengan kita semua ni. Ingat sikit. Jadi mari kita. Sama sama. 


Akhir kata, Selamat Hari Raya AidilAdha. Berkorban lah dengan penuh keihklasan. Assalamualaikum :) Tak jawab dosa jawab sayang. Lalalala~

No comments :

Counting

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

katakan lahh :) anda bebas bersuara !