BabyBooo :)

Play with It. I'm busy :3



Sunday 11 May 2014

Perbandingan.

Sekarang aku letak depan mata kau dua biji buah, buah oren dengan buah epal, 
Then aku tanya, buah mana yang masam buah mana yang manis,
Dan aku yakin kau akan jawab buah oren yang masam buah epal yang manis. 
Takrasa pun buah buah dalam gambar tu tapi tahu yang mana masam yang mana manis,
Hebatnya kita mengadili. Sekadar tahu nama, sekadar dengan cerita, itu dah cukup.

Dan cuba bayang kalau aku gantikan buah buah tu dengan manusia, 
Aku jadikan diri aku sebagai contoh, 
Bayangkan aku letak diri aku, yang becok ni, yang banyak cakap, yang kecoh, yang gedik, yang suka cakap kasar, yang mengada ni, 
Sebelah seorang gadis yang lemah santunya, sopan bicaranya, lembut gerak gerinya, tenang setiap katanya, 
Kemudian aku tanya, 

"Antara dua manusia ni siapa yang takboleh percaya?"
"Antara dua manusia ni siapa jahat?"
"Jika kedua keduanya diberikan rahsia yang sama dan hanya mereka yang tahu, dan satu hari rahsia itu bocor, siapa yang dituduh membuka mulut?"
"Jika berlaku perselisihan faham antara kedua duanya, muncul cerita berbeza dari mulut masing masing, siapa yang dituduh mereka cerita?"
"Jika kedua keduanya menangis, siapa yang dituduh berpurapura untuk mencari perhatian?"
"Jika kedua duanya dihukum, siapa yang disembur dengan perkataan 'padan muka'?"

AKU. 
Kau tahu kenapa? Sebab manusia memang suka mengadili, 
Tahu nama, dengar cerita, nampak dengan biji mata sendiri, 
Aku yang becok, mestilah aku yang takboleh percaya, 
Aku yang cakap kasar, mencarut, mestilah aku yang jahat, 
Aku yang banyak cakap, mestilah aku yang bocorkan rahsia orang, 
Aku yang gedik mengada ngada, mestilah aku yang pura pura sebab nak kan perhatian, 
Aku yang tunjuk semua perangai aku, mestilah aku yang kena padan muka. 

Manusia, memang macam tu. Konon power. 
Tengok dari luar. Konon dah tahu dalamannya. 
Konon sekilas ikan di air, sudah tahu jantan betinanya? 
Yang nampak lembut selembutnya tu, selalunya baik agaknya. 
Walhal, kalau dia buat taik belakang kau pun, bukannya kau tahu, 
Cuba kantoi si lembut tu buat benda tak elok, kau tahu orang akan cakap apa? 

"Eh takkanlah dia nak buat macam tu. Dia tu lemah lembut. Baik orangnya. Fitnah agaknya"

Sedangkan orang fitnah aku, kau ambik semuanya betul. 
Percaya sangat yang pesen lembut, baik, pijak semut tak mati ni, 
Belakang kita, entah entah pijak tanah pun letak air boleh jadi tasik, 
Orang macam ni lah yang selalu jadi api dalam sekam, 
Orang macam ni lah yang jadi musuh dalam selimut, 
Orang macam ni lah yang jadi gunting dalam lipatan, 
Orang macam ni lah yang jadi silent killer. 

Tapi aku takda lah nak cakap semua wanita ataupun gadis yang lemah lembut ni jahat, 
Dan takda juuga aku nak cakap SEMUA perempuan macam aku ni baik, 
Aku pun bukannya baik, cuma aku kadang kadang kesal,
Satu kesalahan aku buat, kebaikan aku semua tak nampak, 
Kalau aku involve dalam apa apa gaduh ke selisih faham ke, 
Orang cakap aku yang cari gaduh walaupun orang taktahu apa punca. 
Kau tahu kenapa? Sebab aku jadi diri aku. 
Tunjuk perangai gedik, mengada, kasar, banyak cakap, banyak mencarut tu dekat orang, 
So apa apa aku lah orang nampak. 

Aku hormat perempuan yang lemah lembut, sopan, pijak semut tak mati, 
Sebab dia betul betul jadi perempuan sejati, 
Tapi aku taktahu kenapa, after a few things, 
I change my mind. 
Jangan terlampau percaya perempuan yang betul betul perempuan,
Sebab bisa dia kuat.
Tapi aku tak cakap semua okay? 
Mama aku pun lemah lembut, sopan, baik, semua ada, luaran dan dalaman.
Mama korang pun mesti macam tu kan? 

Okay dah. Tu je. Aku dapat idea nak menulis walaupun tak seberapa. Jadi selamat malam. Eh tak selamat pagi. Maaf kalau ada silap dalam berbicara. Aku taktuju pada sesiapa. Sekadar pendapat, andai ada yang terasa. Maaf. And Assalamualaikum. Semoga Allah SWT sentiasa memberikan hidayah dan petunjuk pada kita semua. Ameen.

No comments :

Counting

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

katakan lahh :) anda bebas bersuara !